Tempels, tempels everywhere - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van JabJet - WaarBenJij.nu Tempels, tempels everywhere - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van JabJet - WaarBenJij.nu

Tempels, tempels everywhere

Door: Jabjet

Blijf op de hoogte en volg JabJet

17 April 2013 | Myanmar, Pagan

Na het spetter pieter pater waterfestijn in Mandalay hebben we het zwaar in Bagan. Alle tempels liggen in een soort woestijn waar alles na een dag wandelen of fietsen onder het stof zit. Na juni en juli verandert dit echter in een soort tropisch paradijs met heel veel bomen en groen door alle regen die dan valt.

Old Bagan was tot ongeveer 1990 de stad waar men woonde tot de overheid dit simpelweg verplaatste naar New Bagan... Wij verblijven in Nyaung Oo, waar ook de meeste locals wonen en waar we ons wagen aan:

- een fietstocht door bijna Hollandse duinen (zwaar en ontzettend warm)
- een echte Birmese BBQ bij een Beerstation
- een zonopgang te paard
- een wandelingetje over de markt waar we hele hete mango eten, hele hete vissen en kippen zien (al uren in de brandende zon) en heel veel beatle-nut groothandel
- veel, heel veel tempels (de een uiteraard nog mooier dan de ander) die we jullie niet allemaal laten zien want het zijn er echt veel
- nog meer Boeddha's; goud, rood, liggend, staand en zittend. De schaduw Boeddha zit voor originele fresco's.
- en een rit naar Kalaw; halverwege de berg moeten zowel de banden als de motor afgekoeld worden met tuinslangen omdat alles smelt in deze temperatuur

En we hebben nog meer Öls gezien. De beschermende vogel van het land

• 28 April 2013 - 12:36

Daddio:

Heeee....een katamaran!
    Klinkt allemaal erg goed meiden, lekker hard werken daar, althans die indruk krijg ik na het lezen van dit mooie verslag. Maar ja, bij terugkomst kunnen jullie weer een jaartje uitrusten

• 28 April 2013 - 23:37

Nannie:

Met alles wat jullie doen moeten jullie vast het gevoel hebben al heeeel lang op vakantie te zijn.......heerlijk dat het nog veeeel langer gaat duren.
    Mis wel een beetje de Sara-Nienke foto s..........want al zijn de tempels-uilen en goden allemaal prachtig.....jullie zien is nog mooier!!
    Liefs vanuit een opwarmend Amersfoort,dat zich opmaakt voor koninginnedag.

• 29 April 2013 - 05:49

Jabjet:

Heel hard werken was het fietsen, maar gelukkig hadden we een zwembad en 5 happy hours per dag om bij te komen van de hitte ;-)

Er konen meer foto's aan, gelukkig ook nog van ons. Maar internet is super traag en deze website niet optimaal. Op Facebook staat al meer.

Fijne kroningsdag allemaal. Xx

• 01 Mei 2013 - 10:00

Sander:

Ziet er allemaal heerlijk uit. Mooie plaatjes. Stralen rust uit, maar van hectiek maak je niet zo snel een foto?
    Nog monniken gezien die moslims in elkaar slaan of zijn ze toch gewoon zo schattig als ze er uitzien?
    Geniet van elke dag dat je er bent, want hoe lang je ook gaat, het is toch altijd zo weer voorbij. En voor je het weet zit je weer in het suffe Nederland. Wat zeg ik, het suffe Limburg! ;-)

groetjes, Sander.